Ridesti

Projektet tog sin begyndelse i starten af 2009, og stien blev indviet den 3. april 2011. Projektet kom i hus takket være nogle gavmilde sponsorer og en flok dygtige spejdere med forældre, som plantede alle buske og træer på stien.

ØKONOMI

Stien og beplantningen koster godt 750.000 kr., som blev doneret af følgende puljer, fonde og virksomheder:

Lions  i Gråsten 50.000 kr., BHJ-fonden 50.000 kr., Sydbank Sønderjylland Fond 5.000 kr., Broager Sparekasse 2.000 kr., Nordea Fonden 10.000 kr., Fabrikant Mads Clausens Fond 10.000 kr., Kultur- og Fritidsudvalgets Ildsjælepulje 50.000 kr. og LAG Sønderborg 150.000 kr.

Dertil skal lægges 200 timers frivilligt arbejde.

HVAAD HAR VI LAVET?

Vi har anlagt en ridesti med sanseoplevelser langs den vestlige mark ned til rideskolen. Den primære målgruppe for projektet er rideklubbens handicappede ryttere. Dernæst gavner projektet børn og nybegyndere, som ikke kan ride i trafikken endnu. Stien er offentlig tilgængelig og man kan ride ind på den flere steder, så den er ideel også for ryttere, som ikke er tilknyttet rideskolen.

HVORFOR LAVEDE VI DET?

De handicappede ryttere er både børn og voksne med forskellige handicaps, som kommer for at få trænet bl.a. balance, muskler, motorik og kropsbevidsthed. Mange af rytterne kan ikke selv gå en tur i skoven. Nogen er i kørestol, nogen kan ikke færdes alene, og nogen kan ikke gå ret langt. På hesteryg har de mulighed for at følge naturen på tæt hold året rundt. De kan se bladene springe ud om foråret og falde igen om efteråret. De hører fuglene synge og mærker vinden på huden. Derudover trænes balancen meget mere i naturen, hvor stien er bakket og ujævn i forhold til den plane bund i ridehuset.

INDVIELSEN TRAK MANGE FOLK

Omkring 100 mennesker var mødt frem for at fejre indvielsen af ridestien. Pressen, borgmesteren, politikerne, spejderne, naboerne, sponsorerne, ridefysioterapien, medlemmerne samt forældre og bedsteforældre var mødt op. I dejligt vejr blev snoren klippet, hvorefter heste og ponyer samt resten af gæsterne på gåben tog turen rundt på den nye sti. Derefter fik vi kaffe og kage. Tak til alle, der mødte frem samt til alle hjælperne. Læs indvielsestalen.

GRUPPEN BAG

Projektgruppen bestod af Christa Bonde, Vivian Larsen og Lisa Nielsen fra Broagerlands Rideklub.

RIDESTI MED SANSEOPLEVELSER